أعرب الدكتور زاهي حواس عالم المصريات ووزير الآثار الأسبق عن استيائه من حملة الهجوم عليه بعدما قال أن إذاعة الأ

مصر,ابراهيم عيسي,الاذان,السياحة,زاهي حواس,الصفقة

عاجل
رئيس التحرير
إيمان عريف
رئيس التحرير
إيمان عريف

بحجة إزعاج السياح

زاهي حواس عن تصريح الاَذان: أنا مسلم وأصلى لكن كفاية تلوث سمعى

زاهي حواس
زاهي حواس

أعرب الدكتور زاهي حواس عالم المصريات ووزير الآثار الأسبق عن استيائه من حملة الهجوم عليه بعدما قال أن إذاعة الأذان بمكبرات الصوت يزعج السياح.



 

مشكلة السائحين مع الاَذان

وقال زاهي حواس خلال مداخلة هاتفية ببرنامج “حضرة المواطن” الذي يقدمه الكاتب الصحفي سيد علي بقناة “الحدث اليوم”:"انا مسلم بصلى وبحب اسمع الاذان ولكن مش ممكن السائح يبقى واقف عند معبد الاقصر ويسمع 20 اذان في وقت واحد، هنا بقى أقول كفاية تلوث سمعي".

  توحيد الاَذان

وتابع:"انا بقول رأيي علشان بحب بلدي وديني ولكن انا مسلم وبصلى، ونفسي يبقى فيه توحيد للاَذان، وأطالب باَذان موحد حتي لا يحدث تشويش وتضيع هيبة الاَذان".

وأكمل:"لم اقل شيئا ضد بلدي أو ديني، واللى عايز يشتمني يعمل اللى هو عايزة".

 

وقال الدكتور زاهي حواس عالم المصريات ووزير الآثار الأسبق- في تصريحات سابقة: "في عام 2010 عدد السائحين في مصر وصلوا إلى 12 مليون سائح، وبعد ذلك توقف الطيران وأغقلت الفنادق بعد أحداث 2011".  

 

دعم البنية الأساسية ولفت خلال لقائه ببرنامج "نظرة" الذي يقدمه الإعلامي حمدي رزق بقناة "صدى البلد": لا بد من عمل بنية أساسية للسياحة ولا يجب أن تستأثر مصر للطيران بالطيران الداخلي ويجب أن يكون هناك شركات أخرى".

ثقافة سلبية للمصريين مع السائحين وأضاف: "احنا كمان كمصريين بنعمل حاجات بتضايق السياح، ويجب أن يكون هناك مادة دراسية للطلاب عن السياحة في كيفية التعامل مع السائحين، ومش ممكن واحدة ماشية في الشارع وحد يقرصها أو حد بتاع بزار يشد السائح غصب عنه أو بتاع التاكسي ياخذ 50 جنيهًا بدل 30 جنيهًا".

إذاعة الأذان بمكبرات الصوت وأكمل:"عجبني ابراهيم عيسي لما اتكلم عن اذاعة الأذان وليه ميتعملش داخل المسجد بس، مرة نمت في مينا هاوس وكان عندي محاضرة تاني يوم قمت على صوت الأذان بيزعج السياح ومفيش في الدين بيقول ان يبقى فيه إذاعة 70 أذان في وقت واحد بمكبرات الصوت، لازم الأذان يبقى داخل المسجد مش خارجي وأي حد متدين يقول إنه حلال نزعج الناس، إذاعة الأذان بمكبرات الصوت يزعج السياح والناس ولكن أنا عارف ميعاد الصلاة أروح المسجد وأصلي".