قال الرئيس عبدالفتاح السيسي إن الدولة والمسؤولين يقدرون ارتفاع أسعار السلع الأساسية خلال الآونة الأخيرة مؤكد

السيسي,الرئيس,الصفقة,الصناعات,مصر,السلع الغذائية

عاجل
رئيس التحرير
إيمان عريف
رئيس التحرير
إيمان عريف

السيسي: «الأسعار حمل على الناس.. والدولة تحاول قدر الإمكان السيطرة عليها»

الرئيس السيسي
الرئيس السيسي

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي إن الدولة والمسؤولين يقدرون ارتفاع أسعار السلع الأساسية خلال الآونة الأخيرة، مؤكدًا أن الدولة تحاول قدر الإمكان السيطرة على الأسعار.



وأضاف السيسي، خلال افتتاح مصنعين بمجمع الصناعات الكيماوية بأبورواش في الجيزة: «أنتم فاهمين يعني إيه النهاردة المنتجات الزراعية أو المواد الغذائية بتاعة الناس يزيد تمنها مرتين تلاتة؟، هو مين يستحمل ده؟».

وتابع: «بس خلوا بالكم البلد إلى حد ما كيف هتقدر تجابه استمرار الحالة دي لسنة أو إتنين مش عارفين هتخلص إمتى وهى بتحافظ ما أمكن على إن الأسعار متزيدش».

وأكد: «أنا بقول الكلام ده للمصريين كلهم إن أنتم لازم تكونوا عارفين، إوعوا تكونوا فاكرين إن إحنا مش حاسين كبني آدمين وكمسؤولين إن الأسعار حمل على الناس بس والله ما في أكتر من كدا نقدر نعمله».

شهد الرئيس عبدالفتاح السيسي، صباح اليوم، افتتاح مصنعي الغازات الطبية والصناعية ومحطة توليد الطاقة الثلاثية بمجمع الصناعات الكيماوية بمنطقة «أبورواش» في محافظة الجيزة.

وحضر الافتتاح رئيس مجلس الوزراء الدكتور مصطفى مدبولي، والفريق أول محمد زكي القائد العام للقوات المسلحة وزير الدفاع والإنتاج الحربي، وعدد من الوزراء وكبار رجال الدولة.